Marinmuseum jest zwane potocznie Muzeum Morskim. Jest to największa atrakcja Karlskrony i jedno z najchętniej odwiedzanych muzeów w Szwecji. Początki muzeum to zbiory modeli okrętów, budowanych na potrzeby stoczni w Karlskronie i gromadzonych na rozkaz króla od 1752 roku. Poza bogatą kolekcją XVIII-wiecznych modeli okrętów, wyposażenia i maszyn stoczniowych muzeum pokazuje też pracę w ówczesnych warsztatach stoczniowych, bitwy morskie (z możliwością kierowania ogniem okrętu liniowego w trakcie bitwy z flotą duńską), broń artyleryjską i broń palną i życie na okręcie (z makietą pokładu działowego w trakcie bitwy w skali 1:1). Po drodze mamy możliwość zejścia do krótkiego tunelu podwodnego, przechodząc wśród szczątków okrętu liniowego z II poł. XVIII wieku. Ostatnia sala na parterze zawiera ekspozycję galionów - oryginalnych rzeźb dziobowych z końca XVIII i początków XIX wieku. Na piętrze m.in. wystawy o torpedach, pancerzach i silnikach parowych oraz wystawa o okrętach podwodnych z możliwością obejrzenia okolic muzeum przez prawdziwy peryskop. Obecny budynek muzeum ukończono w 1997 roku. Muzeum stoi na 130-metrowym pomoście, wybiegającym w morze. Dzięki temu po obu stronach muzeum zobaczyć możemy muzealne okręty i statki - m.in. najstarszy szwedzki okręt podwodny Hajen z 1905 roku, fregatę szkoleniową Jarramas z 1900 roku czy trałowiec Bremön z czasów II wojny światowej. Obok muzeum stoi największy budynek na wyspie - Hangar Slupów i Barkasów (Slup- och barkasskjulet) z ok. 1785 roku. Cała wyspa Stumholmen należała do marynarki wojennej do roku 1991, a hangar wykorzystywany był do przechowywania małych łodzi i szalup należących do floty. Wodowanie łodzi ułatwiał naturalny spadek terenu, wykorzystany przy budowaniu hangaru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz